Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighedNæste indlæg: Forrige indlæg:
'Hviskebarns'kampagnen 2017

christofferfryd.com

'Hviskebarns'kampagnen 2017

20.000 klistermærker lod det ufødte menneske tale for sig selv i det Aarhusianske gadebillede

20.000 statements

Lørdag morgen den 2. september vågnede Aarhus til 20.000 små statements, der hviskede fra lygtepæle, bænke og andre installationer i bybilledet.

Pssst! Efter 3 uger begynder mit hjerte at banke!

40 unge og ældre fra Retten til Liv havde brugt natten mellem fredag og lørdag på at sætte dette i værk. Formålet var at skabe røre – men også at røre hjerterne. Lade de uhørte blive hørt.

Samtaler på gågaden

Lørdag eftermiddag blev aktionen fulgt op af en flok unge fra Retten til Liv, der på gågaden inviterede forbipasserende til samtale om abort.
Den personlige kontakt er en stærk indfaldsvinkel. Mange føler et instinktivt ubehag ved vores abortlovgivning og vil gerne tage debatten og være med til at udfordre mainstream.

Krav fra kommune

Som ventet blev vi af myndighederne pålagt at fjerne klistermærkerne igen og denne del af aktionen blev fulgt af de landsdækkende medier. Men som landssekretær Ellen Højlund Wibe udtrykte det til DR: “Det er et paradoks, at klistermærker er et større problem, end at 40 ufødte små menneskeliv hver dag må lade livet.” dr.dk

I Retten til Liv havde vi på forhånd med juridisk bistand undersøgt lovgrundlaget for aktionen, og fundet, at vi her har med en gråzone at gøre. Den paragraf, kommunen støttede sit påbud på, var således ikke anvendelig og kunne ikke gennemtvinge en fjernelse af klistermærkerne.
Men da vi hen på ugen anså, at aktionen havde tjent sit formål, og mange klistermærker på dette tidspunkt var blevet ødelagt, besluttede vi at deltage i oprydningen som tegn på god vilje over for kommune og borgere i byen. Således var alle klistermærker væk en uge efter, de blev sat op.

Hård debat og nuanceret dialog

Retten til Livs Facebookside eksploderede debatten efter dette medies sædvane. Mange angreb metoden – at sætte klistermærker op. Men det er også tydeligt, at de ufødtes manglende retsstatus er en betændt problematik at åbne. Mange føler sig grundlæggende krænket og anklaget af et budskab om, at den ufødte er et menneske.

Trods den hårde tone, så giver Facebook mulighed for mange gode og lange ‘samtaler’ om abort, som langt flere, end dem, der selv deltager i debatterne, følger med i. Samtidig afslører debatten, at de seks statement er med til at give mennesker helt ny viden om den ufødte.

At lade de ufødtes stemme blive hørt

Det daglige overgreb på den ufødte er så let at fortrænge for den danske befolkning og det er svært at åbne debatten om abort i hverdagen. Retten til Liv ser det som sit kald, at lade de ufødtes stemme blive hørt.