Censur med modsat virkning!
Retten til Liv markerede 40-året for indførelsen af den fri abort i Danmark med to store tiltag, der lå i forlængelse af hinanden: Korsmarken samt ChooseLife-kampagnen.
ChooseLife.nu
ChooseLife.nu er en reklame for Abortlinien, der kørte i lokalradioer og biografer samt hængte som plakater ved udvalgte busstoppesteder i landets fire største byer. Chooselife.nu er også navnet på et blogsite, oprettet til formålet. Kampagnens slogan er: ”Abort gør dig ked af det”, og den opfordrer kvinder, der overvejer abort, til at vælge barnet og søge hjælp på hjemmesiden, som så også henviser til Abortlinien.
Biografreklame stoppet efter en uge
Biografreklamen skulle have kørt i to uger, men ganske uhørt blev det taget af allerede efter en uge pga. usædvanligt mange klager fra biografgængere, der fandt emnet for ømtåleligt og nærgående. I reklamen ser man en kvinde, der som i vægtløs tilstand ligger i fosterstilling og med hovedet nedad (det samme billede som ved busstoppestederne), mens en kvindestemme til behagelig musikledsagelse siger:
”Du er gravid – og…det var ikke lige meningen. Du overvejer abort, for du er bange. Og ja, du kan godt fjerne dit barn, men…det er bare det…er det det, du ønsker? Du vil jo altid kunne huske det lille hjerte, der slog inden i dig. Dit barns. Heldigvis, så er der en anden udvej – for der er faktisk nogen, der rigtig gerne vil hjælpe dig. Du skal gå ind på chooselife.nu. Choose life – nu«.
Censur af et betændt emne
Ellen Højlund Wibe skrev flg. om sagen på kristendom.dk: ”Som en ekspert fra reklamebranchen, Anthony Aconis, rigtigt sagde til TV2 News tirsdag, så er filmen i sig selv fuldstændig harmløs, så problemet er mere de ting indeni os, som reklamespottet piller ved.
Til forskel fra andre reklamefilm har vi et etisk ærinde, og det er vi så uvante med som danskere, så reaktionen bliver, som den gør. Der må for alt i verden ikke sættes spørgsmålstegn ved abort. Biograferne har bøjet sig for “folkets” krav – og udsigten til svindende indtægt den næste uges tid – og indført censur.
Når det er sagt, var vores hensigt først og fremmest at hjælpe kvinderne ved at pege på en alternativ løsning til abort. Vi tager hendes følelser alvorligt, og jeg er ikke i tvivl om, at de sætninger, der siges i reklamespottet, lagt i munden på en gravid kvinde, rammer plet.”
Stor udbredelse
Det forunderlige er imidlertid, at fjernelsen af reklamen vakte stor opsigt i den landsdækkende presse, som viste klippet indtil flere gange på TV og lagde den ind på deres hjemmesider. Dermed er den blevet spredt i langt større grad, hvilket må siges at være særdeles glædeligt.
Af Anders Sune Hansen, bragt i LIV november 2013